Začátkem měsíce srpna média informovali o záměru pražských radních ukončit provoz na pražském Masarykově železničním nádraží. Místo něj by zde mělo vzniknout nové městské centrum. Radní změny územního plánu schválili 5. srpna 2008. Jejich konečné rozhodnutí má padnout 18. září na zasedání.
Jelikož služeb tohoto nádraží využívá nemalé procento Úvaláků, ať už při svých cestách za prací, kulturou či nákupy, rozhodli jsme se toto téma trochu přiblížit.
Masarykovo nádraží
Je nejstarší železniční stanicí, zprovozněnou na území města Prahy. Umístění nádraží a kolejiště navrhl roku 1842 Jan Perner, budovy architekt Antonín Jüngling. Provoz byl zahájen dne 20. srpna 1845, pravidelný veřejný provoz začal 1. září 1845. Trať měla v době zahájení provozu další stanici až v Běchovicích. Název Praha Masarykovo nádraží platil až od roku 1919, v letech 1940–1945 to bylo Praha Hybernské nádraží (Prag Hibernerbahnhof), v období let 1953–1990 Praha střed.
Jeho budoucnost
Hlavním argumentem Magistrátu pro zrušení Masarykova nádraží je fakt, že nádraží je neprůjezdné a obtížně se zde manipuluje s lokomotivami. Všechny vlaky by podle nových návrhů měly místo něj jezdit na Hlavní nádraží. To by ale zřejmě muselo být spojené s přestavbou, která by zajistila aby vlaky mohly jezdit v několika patrech.
Změna územního plánu předpokládá, že tu vzniknou nové byty, kanceláře, obchody, park či garáže. Měl by vzniknout nový bulvár, propojující Karlín s centrem Prahy. Z původního nádraží by měly zůstat památkově chráněné historické budovy.
Podle Českých drah je však toto nádraží v rámci městského a příměstského železničního dopravního systému nepostradatelné. S odstavením stanice v příštích letech ČD vůbec nepočítají a plánují naopak generální opravu. Nádražní pozemky patří jim, koleje a pozemky pod nimi vlastní Správa železniční dopravní cesty.
Nádraží je nejvytíženější stanicí pražských městských a příměstských železničních spojů. Každý den jeho služeb využije 30 tisíc cestujících.
Podle realitních makléřů spočívá hodnota těchto pozemků především v tom, že se jedná o jedno z posledních míst v centru, kde je ještě možnost další výstavby. Hlavním motivem zrychleného schválení změn územního plánu je tedy možný tlak developerů.
Konečné slovo k osudu Masarykova nádraží bude mít SŽDC a ministerstvo dopravy. Ani jeden úřad se zrušením vlakového provozu na nádraží zatím nepočítá. Doufejme tedy, že konečný výsledek v budoucnu bude směřovat spíše než k likvidaci Masarykova nádraží k jeho rekonstrukci.
Odkazy na stránky o Masarykově nádraží:
http://cs.wikipedia.org/
http://prahamhd.vhd.cz (Společnost pro veřejnou dopravu)
http://www.masn.wz.cz (neoficiální stránky stanice)
Odkazy na stránky, věnující se budoucnosti nádraží:
5. 8. 2008, Radní rozhodli: Z Prahy zmizí Masarykovo nádraží; domaci.ihned.cz
5. 8. 2008, Masarykovo nádraží zmizí. Stavět se může už za rok; aktualne.centrum.cz
7. 8. 2008, Šéf SŽDC: Masarykovo nádraží má v dopravě klíčovou roli; www.financninoviny.cz
7. 8. 2008, České dráhy se přou s Prahou o nádraží; hn.ihned.cz
8. 8. 2008, Masarykovo nádraží se hned tak bourat nebude; www.radio.cz
10. 8. 2008, Starostové nesouhlasí s plánem na zrušení Masarykova nádraží; www.financninoviny.cz
11. 8. 2008, Masarykovo nádraží nemá končit, ale růst; www.novinky.cz
14. 8. 2008, Hlavní město se spěšně vzdává pozemkových rezerv, které si šetřilo řadu desetiletí.; ekonom.ihned.cz
14. 8. 2008, Kdo chce pohřbít pražskou „Masaryčku“; ekonom.ihned.cz
17. 8. 2008, Odborník: Hlavní nádraží se při zrušení Masarykova musí přestavět; www.financninoviny.cz
22. 8. 2008, Nádražním stavbám v Praze nepomáhá ani památková ochrana; www.ceskenoviny.cz
Ilustrační fotografie: cs.wikipedia.org
Dodatečně přidán odkaz na článek: Masarykův brownfield
3. 10. 2008, Masarykův brownfield; www.iHNed.cz