V roce 1968 zemřel Marcel Duchamp, nyní si tedy připomínáme 40leté výročí jeho úmrtí.
Francouzský malíř Marcel Duchamp se narodil jako Henri–Robert–Marcel Duchamp 28. července 1887 v Blainville. Měl sedm sourozenců, ale jeden z nich zemřel ještě jako dítě. Ze šesti zbylých se proslavili v uměleckém světě čtyři. Malíř a grafik Jacques Villon (1875 – 1963), sochař Raymond Duchamp–Villon (1876 – 1918), malířka Suzanne Duchamp-Crotti (1889-1963) a Marcel.
Na spodní fotografii zleva Marcel, Jacques a Raymond.
V letech 1904 – 1905 studoval pařížskou Akademii Julian. Nicméně více než studium klasického malířství ho zajímaly návštěvy restaurací, kaváren, hraní kulečníku a malování nemravných vtipů. V malířství se dělo spousta převratných věcí a Marcel při své inteligenci, měl na zřeteli všechny –ismy.
Prvním opravdu kontroverzním Duchampovým dílem byl obraz:,, Akt sestupující po schodech ‘‘ č. 2. (1912). Zachycuje zde pohyb v kubistickém pojednání (obr. vpravo). Salon nezávislých ho však odmítl. ,,Uvědomil jsem si, že moje cíle jsou odlišné od jejich.‘‘ ,, Já neměl žádný cíl. Chtěl jsem jen, aby mne nechali na pokoji, a já mohl dělat co se mi líbilo.‘‘
Maloval ještě v roce 1913, dokud se mu do rukou nedostal bicykl, z něhož odmontoval vidlici a kolo. Šlo o první ready-made. Malování takřka zanechal a plně se věnoval hraní šachů. On šachy i studoval a v roce 1925 navrhl plakát na 3.Francouzský šampionát v šachu. Však když si uvědomil, že se nikdy nestane opravdovým šampionem, začal už jen přispívat do novinových sloupků o šachu.
Vynález ready-made Duchamp definoval jako běžný předmět povýšený na umělecký pouhým umělcovým výběrem. Nejznámějším Duchampových ready-made dílem se stala: ,,Fontána‘‘ (1917). Byl to převrácený pisoár. Tato věc byla samozřejmě v té době odmítnuta. Stala se však nesmrtelnou a ikonou moderního umění. Tím nastolil otázku: ‘‘ Co je umění?‘‘ , Duchampova provokativní prohlášení spoluvytvářela základ, z nějž povstal směr zvaný DADA. Konkrétní díla Dadaistů byla velmi různorodá. Neexistovalo zde žádné jiné pojítko než zavržení současné společnosti a zažitého umění. Marcel si rád pohrával s předměty, obrazy, slovy, ale také se svou identitou (přestrojení za ženu Rrose Sélavy). Když v roce 1921 pobýval v Mexiku, nechal si na hlavě vystříhat kometu, jejíž ohon směřoval k čelu.
Svými pracemi a názory Duchamp provokoval bezpočet svých současníků. Zapsal se však nesmazatelně do dějin umění a svým pohledem na tvorbu ovlivnil celou řadu umělců, uměleckých směrů a skupin. Zemřel 2. října 1968 v Neuilly-sur-Seine. Pohřben v Rouen.
Výtvarný teoretik, kritik a historik umění Jindřich Chalupecký se zajímal o projevy pohybující se na ,,hranici umění‘‘. Duchampem byl osudově ovlivňen. Dlouhé roky pracoval na svém klíčovém díle, monografii Marcela Duchampa: ,,Úděl umělce‘‘. Chalupecký se však vydání nedožil.
Fotografie: 1-5 Marcel Duchamp, 6 Anémic-cinéma, 8 Velké sklo, 9 L.H.O.O.Q. (1919), 10 Most, 11 Portrét hráče šachu (1911), 12 Rotující skleněné talíře, 13 Zaklíněná cudnost
http://www.reflex.cz (článek ,,Duchampův oheň‘‘)
http://www.marcelduchamp.net (angl.)
http://www.understandingduchamp.com/ (angl.)
Autor článku: Beata Kuruczová